torsdag 21 januari 2010

Vantskruvslås: alternativ lösning

"Definiera problemet före du tar fram en lösning" lär sig nog ingenjörer men det är ju inte jag. Har haft saxpinnar för att låsa bulten till vanten men där måste låsringar vara bäst och behöver egentligen inte skyddas. Problemet är inget problem! Istället är det just låsningen av vantskruven som fortfarande kräver saxpinnar och här funkar "min" lösning. Har funderat på alternativ till saxpinnarna eftersom jag vill kunna använda låsningen mer än en gång - och saxpinnar ska ju helst användas bara en gång. Upptäckte klappsprintar där designen är rätt men dimensionerna fel...


Har även tänkt redan i somras på en väldigt icke-sjöbjörnsmässig variant: buntband. De svarta är UV-stabila och jag är tvungen att testa. Man kan ganska lätt vrida av dom med handkraft så det kanske inte är nåt att ha men hur mycket kraft belastas låsningen till vantskruven med? Ingen aning men jag ska testa.

Två inlägg om saxpinnar alltså... Till helgen blir det inredning igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar