söndag 3 januari 2010

Val av klädselmaterial och lim



Jag köpte lite provbitar för att testa vilket material som passar bäst att täcka vintermattan (skrovisoleringen) med. Kontaktlim provade jag för första gången och det borde jag ha använt även när jag fäste vintermattan mot skrovet.

Provlimmade fyra olika bitar. Från vänster: vaxduk, markistyg, konstläder och konstläder med skumbaksida.

Vaxduken är helt oanvändbar eftersom limmet flödar genom den. Markistyget är väldigt slitstarkt och täcker bra men även där så tar sig limmet igenom även om det inte går lika lätt som genom vaxduken. Det skulle kunna fungera om jag lägger väldigt tunt med lim. Konstlädret är tätt och har bra egenskaper men den tunnare varianten släpper igenom konturen på isoleringen. Den fjärde, konstlädret med skumbaksida, ger en perfekt yta. Färgen är tråkig men priset suveränt.

Efter en del funderande så köpte jag på mig konstläder med skumbaksida. Det blir kanske lite mörkt men med ett vitt tak och ljus inredning i övrigt så kan det funka. Det här ska ju ändå vara lite av ett snålprojekt...

1 kommentar:

  1. Hej Jonas

    Jeg ser frem til a fölge renoveringen af din baad. Jeg har läst alt paa din hjemmeside.

    Anders

    SvaraRadera