torsdag 21 januari 2010

Tillverkning av vantskruvslåsning


Det blev en del funderat ifjol om hur jag ska skydda seglen från saxpinnarna m m kring vantskruven. Använde tejp men nybörjare som jag är så vill jag kunna justera riggen ibland samtidigt som det ser provisoriskt ut. Har sett flera lösningar på olika båtbutiker och beslöt mig för att börja med att kopiera en variant där saxpinnen skyddas med hjälp av kardborreband. Jag har vidareutvecklat idén lite så att man kan byta saxpinne vid behov med hjälp av en extra kardborrelåsning. Istället för en metallsprint så använder jag lite styv lina. Den ska läggas längs med bandet så sitter saxpinnen åt rätt håll för att klyvas.


Hoppas bilderna säger allt. Det blev mer "prototyper" konstruerade denna kväll på samma tema och det visas i kommande inlägg. Förslag på vidareutveckling: Hitta ett alternativ till saxpinnen som kan återanvändas enklare t ex en sprint. Eftersom kardborrebanden låser bra så kanske man inte behöver saxpinnen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar