söndag 24 januari 2010

Uppstart av bygge inredning

Samtidigt som jag fortsätter producera takskivor efter mallarna så har jag även börjat starta upp bygget av ny inredning. Den gamla bröt jag isär eftersom en stor del av plywooden var upprutten och den inte gick att få ut ur båten i ett stycke. Hade heller ingen större användning för den designen med "diskho" på ett par liter, fällbara klaffar och luckor med tveksam funktion. Grundutformningen kommer ändå att vara densamma och jag använder en gammal sida som mall. Det vanliga problemet uppstår då en båt helt saknar räta vinklar. Det kommer att bli en del justering och testning på plats i båten innan jag sätter ihop stommen. Innehållet i möblerna då? Båda kommer att innehålla hyllor, kanske skåp. En ska ha utdragbara lådor och kanske ska en bli en kylbox... Jag ska även ha plats för ett gaskök. Eftersom det inte finns så många sätt att utforma stommarna på så kan jag lugnt fixa dom först och lösa resten sen.



Oljade även ovansidan på de färdiglaserade takskivorna med en vattenbaserad uteolja från Coop för att skydda ytan lite mot fukt. Tog även beslutet att inte köpa mer teak till inredning utan bara använda teak utvändigt. Främst p g a "etiska skäl" men även skillnaden i pris är 1:10 ungefär vilket ju inte gör ont direkt. Jag fick alla lister jag behöver i furu till både möbler och tak för priset av 2 m teaklist från Biltema av oklart ursprung. Nu ska jag betsa och olja så de matchar riktiga teaklister och står sig. Eftersom jag hittat obehandlade furureglar i de gamla möblerna som inte tagit skada på drygt 30 år så tror jag detta ska fungera. Kul utmaning med betsandet också! Jag kommer troligtvis att använda Herdins Äkta bets.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar