torsdag 29 juli 2010

13-18 juli: Dalbosjön runt dag 6, hemfärd

På söndagen var vi helt enkelt tvungna att ta oss hem eftersom jag skulle tillbaka till jobbet på måndagen. Det är ingen bra förutsättning för att trivas på sjön. Stark vind rakt från SV d v s så mycket motvind det vara går. Vi gav oss ut och började kryssa i den krabba sjön. Det gick rätt ok när vi var nära land i väst. Tyvärr var jag dumsnål när jag beställde nya storseglet och beställde det helt utan rev. Det har funkat bra att köra omväxlande på bara storsegel eller bara fock vid stark vind men detta var nåt annat. Vi försökte köra på bara storseglet men sjön var så grov så det var svårt att ta sig framåt. Fladder i seglet och rejält dunsande i vågorna mot båtens rundade botten. Vi kom en bra bit men gav upp efter nån timme.

Hade vi inte varit tvungna att ta oss hem till Vänersborg så hade jag gått tillbaka igen. Mr Mercury fick hjälpa oss - vi tog oss in mot land och revade allt. Det blev en mycket skumpig och dyr resa hem där vi precis tog oss runt Gälle udde. Där pressas vågorna ihop och blir extra stora och skarpa. Vänervågor när de är som värst!

Vi blev omseglade av en stor Bavaria som körde på bottenrevat storsegel enbart. Det gick som ett hejsan högt mot vinden och nästan utan hävningar. Imponerande!

Paus i Sikhall bara för att andas ut och äta lite, oro för bensinbrist, tråkigt att köra utombordare. Ingen bra avslutning på en annars fin tur i bitvis för mycket vind.