fredag 23 juli 2010

13-18 juli: Dalbosjön runt dag 3, Millesvik

Kvart över fem vaknade av att det blåste rejält och från öster, precis som utlovat. Vi låg väl skyddade från sjön men vinden låg rakt i sidan. Alla förtöjningar satt bra men jag har svårt att lita på grejerna. Hade ankaret släppt så hade vi slagit mot land. Lolla sov som en stock såklart men hade full förståelse för att jag vill iväg så 5.45 var vi iväg...

Fint väder, kraftiga vindar men vek besättning. Vi beslöt oss för att istället för att sikta på Millesviks skärgård åka upp i Byälven till mastkranen som jag vet finns i Säffle för att justera min Windex som inte blev riktigt bra riktad vid påmastningen. Fin segling långt upp i älven sen blev det motor en bit.

Det blev en slö förmiddag i värmen men så snart regnet kom fick vi för oss att ge oss ut igen mot Millesvik. Vinden var stark men inte för stark. Jag älskar att kryssa med Comfort 26 och det här såg riktigt bra ut. Vi gjorde en liten video.

Tyvärr friskade vinden i mer och mer och på Bäröfjärden kom enormt kraftiga regnbyar med massor av vind. Jag tog beslutet att vi skulle fly in bakom en ö. Föll av, båten lägger sig ner, knappt nån roderverkan och sen iväg i +10 knop där enda sättet att bromsa var att gå mot plattläns.

Vi ankrar upp bakom den lilla ön Kvarnholmen och ligger på svaj ett par timmar. Då har regnet och vinden dragit bort och det är perfekt sol och lätta vindar igen. Svensk sommar...


Vi tar oss vidare till Millesvik och ankrar upp på Dillsön. Rena paradiset!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar