måndag 5 april 2010

Nya roderbussningar i hamn

Redan när jag köpte båten så glappade rodret när det inte belastades, d v s när båten ligger horisontellt i vattnet. Detta är inget stort problem för seglaren men när man ligger i hamn är det enormt störande. Fick ta till massor av nödlösningar vid övernattning i båten i somras för att kunna slippa dunkandet av roderaxeln mot bussningen. Ingen fara för att tappa roder eller liknande - konstruktionen är enkel och stark oberoende av bussningarna. Jag har beställt nya hos en kontakt som jag fann på internet efter mycket letande och mailande. Har blivit rekommenderad brons tidigare, och det är också det material som bussningarna är kontruerade i idag, men jag har valt en lösning i en plast lämpad för lager. Passade perfekt upptill och även bra nertill även om jag nog skulle vilja banka lite för att få in bussningen där. Plasten sväller tydligen lite i vattnet så istället ska jag nog tänka "perfekt"!

Jag försökte mäta upp de kraftigt slitna bussningarna i brons och ritade upp dom i Autodesk Inventor (ett helt fantastiskt och även sjukt avancerat CAD-program där jag börjat lära mig liiite av grunderna). Fick även hjälp av en kompis som är konstruktionsingenjör med att välja toleranser (där fick jag även grundutbildningen i Autodesk). Det här med toleranser var nog onödigt ambitiöst men det är kul att lära sig hur ett proffs jobbar. En nyhet för mig men en självklarhet för en konstruktör.

Roderbussningar förresten - i en produktkatalog heter det konisk flänsbussning...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar