måndag 5 april 2010

Huvudsäkring levererad

Var hemma under påsk och kunde då hämta hem en huvudsäkring som jag beställt via AB Stolts Elektriska i Säffle. De är inblandade i elsystemet kring utvecklingen av ett nytt koncept av husbåtar och där har faktiskt jag kunnat tipsa lite om var de kan lära sig mer om just el i båtar. Mårten ordnade en automatsäkring, en s k dvärgbrytare, från ABB som egentligen ska användas på 220V DIN-skena men som fungerar lika bra i båt. Hade jag haft en stor båt så skulle jag byggt elsystemet kring en s k normcentral på DIN-skena. Huvudsäkringen är på blygsamma 25A till mitt lilla system och är märkt S201 C25.

Nu har jag allt som krävs för att bygga ihop en liten låda för minusplint, huvudsäkring och huvudbrytare. Den ska placeras nära batteriet och jag kommer att separera minusplinten från säkringen och brytaren med en mellanvägg. Säkringen har genomgående hål från sidan så den skruvar jag lätt fast i lådans vägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar