onsdag 2 juni 2010

Klart för målning


Nu är botten klar för expoxibehandling! Jag har slipat ner flera lager med riktig dålig färg. Innan dess skrapade jag botten i höstas - jobbigt men det dammade inte på grannarna. För att få bort resten så har jag faktiskt gett mig på med sliprondell kornstorlek 50. Fullständigt fel säger säkert många men jag var tvungen att gå hårt fram för att få bort alla olika sorters färgrester. Varje rondell varade i ca 30 sek sen fick jag knacka bort rester... Visst blev det lite fula spår men våtslipning därefter har tagit bort det mesta. Se bilderna nedan på "före" och "efter". Den röda färgen sitter bra i ett tunt lager och den är jag inte så noga med att ta bort. Det vita är gelcoat.

Nu följer målning med epoxiprimer. Biltema har en helt ny variant som också råkade vara vit vilket ser bättre ut än den förra tråkiga grå. Behöver heller inte spädas så våldsamt. Burkarna var bättre också märkte jag. Har provat att måla kölen två gånger med bra resultat. Ska våtslipa lite innan två lager till kommer på, troligtvis också innan det sista femte. Ledig dag i morrn och medhjälpare så det blir full fart! Jag skippar helt traditionell bottenfärg eftersom båten ska ligga i sötvatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar