fredag 4 juni 2010

Gängtätning med lin

Nya genomföringar, kulventiler och slangnipplar är inköpta. Har läst på om hur man bäst bör täta och lämnade det jag trodde var det självklara alternativet - gängtejp. Istället blir det nåt helt nytt för mig: lin med rörkitt. Traditionellt och det bästa alternativet tydligen. Som en slump så var en rörmokare på jobbet idag för att laga en läcka så jag frågade lite försiktigt och fick mig en snabbkurs i hur man använder lin (som han använde). Inte speciellt svårt men tyvärr så vet jag inte resultatet förrän båten kommer i vattnet... Några stora läckor kan det inte bli iallafall!

Lite tips: 1'' = 4 dm lin, 3/4'' = 3 dm lin. Rispa tvärs gängorna några gånger så linet fäster när du gängar samman delarna. Linet läggs på åt samma håll som gängorna så det hänger med smidigt. Använder du ändå gängtejp så ska den läggas på 12 varv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar